Compilatie favoriete cartuning auto’s en onderdelen

Autosport is een van ’s werelds meest illustere sporten, en terecht. Sinds de uitvinding van het eerste voertuig heeft de mensheid de grenzen van snelheid, rijgedrag en prestaties verlegd. Er is een bijna inherente behoefte om de adrenalinestoot te voelen als je het opneemt tegen andere bestuurders, terwijl je over de baan weeft, glijdt en kronkelt. De competitiegeest is zo natuurlijk, zo ingebakken in ons wezen, dat uiteindelijk een lust voor prestatiegerichte platforms zijn weg begon te vinden uit de gecontroleerde omgeving, en in de harten (en geesten) van gewone consumenten.

Gesanctioneerde racecompetities en illustere circuits zijn allemaal goed en wel, maar de ware ziel van het racen ligt in de cultuur die er omheen hangt. Generatiebouwers, enthousiastelingen en aftermarket modifiers zijn de kloppende polsslag van de auto-evolutie, die de vooruitgang voortstuwt door een eindeloos streven naar elk laatste beetje vermogen. Als zodanig zijn er inkomsten in overvloed voor bedrijven die de belangrijkste voertuigen ter wereld adequaat kunnen vertalen, uitwerken en aanpassen. Hoewel bijna elk platform op de een of andere manier kan worden aangepast, zijn er opvallende aanbiedingen die naam gemaakt hebben binnen de wegrijdende gemeenschap door hun intuïtieve normen, vereenvoudigde mechanische functies, en aspirerende mogelijkheden. Hieronder bekijken we de meest tuner-vriendelijke auto’s voor liefhebbers, verzamelaars en aficionados.

Acura Integra

De Acura Integra heeft een lange en roemruchte carrière achter de rug als een van de meest gemodificeerde voertuigen in de geschiedenis. Hoewel de carrosseriestijl (en naam) gangbaar bleef tot 2001, toen hij vervangen werd door de nieuwe generatie RSX, leverde zijn unieke, wigvormige ontwerp, welgevormde betimmering, en toegankelijkheid een overvloed aan aftermarket onderdelen op. Omdat de Integra zo gemakkelijk verkrijgbaar was en gebruik maakte van gemakkelijk verkrijgbare onderdelen uit de Honda lijn, werd hij in grote mate getuned en gemodificeerd, wat zijn reputatie als een van de meest geduchte consumentenmodellen in de jaren ’90 bevorderde. Van deze jaren waren 1994/1995 de meest prominente, waarbij de laatste de hooggewaardeerde Type R introduceerde – een premium model met 197 pk dat de 1.8-liter DOHC VTEC-in-lijn 4-cilinder motor van het merk zou overnemen. Hoewel de auto tijdens zijn ambtsperiode erkenning kreeg als een constante bijdrager aan bijna elke jaarlijkse Top Tien lijst, onderscheidde de Type R zich van zijn concurrentie, waardoor hij uiteindelijk de titel verdiende van “de beste voorwielaangedreven auto aller tijden”.

Acura RSX

Over de Integra gesproken, zijn opvolger, de RSX, staat op gelijke voet als het om aftermarket rijkdom gaat. Wijd en zijd bekend als de vierde generatie van de Honda Integra serie, zou de RSX door osmose een dramatische groei in zijn fanschare meemaken. Kenners van de originele Integra adopteerden het platform en accepteerden het als de laatste iteratie van Honda’s illustere lijn. Van 2001 tot 2006 verlegden aftermarket fabrikanten hun belangstelling van het behoud (en de aanpassing) van de Integra naar de RSX. De kern van de RSX was een intelligente VTEC K20A3 motor met 160 pk, die brandstof aan het vuur zou toevoegen voor straatvaardige bestuurders die een modernere kijk op Honda’s beroemde auto wilden. Dit, gekoppeld aan standaard voorzieningen als cruise control, ABS, elektrisch bedienbare ramen, en een schuifdak, zou de auto tot een hit maken onder liefhebbers van de aftermarket. Hierdoor waren er onderdelen in overvloed, en het was niet ongewoon om in elke niche van de autocultuur een aangepaste RSX te zien.

BMW 3 Serie (E46)

Hoewel het waar is dat veel aftermarket BMW’s ingetogener zijn dan hun tegenhangers, is de 3 Serie (E46) van de Duitse fabrikant nog steeds een van de populairste, tuner-vriendelijke line-ups van alle tijden. Om te begrijpen waarom dat zo is, hoef je alleen maar een blik te werpen op de onberispelijk ontworpen modellen van de serie. Van 1997 tot 2006 maakte BMW enkele van de meest productieve sedans, coupés, cabriolets en wagens uit de auto-industrie, waarmee de 3 Serie erkenning kreeg in autokringen voor de aftermarket. Door hun populariteit in Groot-Brittannië, maar ook in de Verenigde Staten, begonnen fabrikanten er nota van te nemen. De nieuwigheid van een gevestigd Europees voertuig dat door aftermarket modificatie versterkt en overdreven wordt, was interessant genoeg om subtiele body kits, aerodynamische units, en een toenemend aantal op prestaties gerichte motor-randapparatuur te rechtvaardigen. Het beste deel? De verschillende 3-Serie motoren van de reeks waren er al toe in staat, en verlieten de showroomvloer in versies variërend van de 120pk 316i, helemaal tot de 355 pk sterke M3 CSL.

Aanbevolen: Kentekenverlichting kopen online

Chevrolet Corvette

Chevrolet’s Corvette is een aloude deelnemer aan elke “best of” autolijst, en onze tuner-vriendelijke gids vormt daarop geen uitzondering. Hoewel het contra-intuïtief kan lijken om een matig dure, op prestaties gerichte auto te kopen, om hem vervolgens te bewerken, van aftermarket onderdelen te voorzien, en nog meer geld uit te geven, is de allure er zeker. Het Amerikaanse icoon heeft generaties overbrugd – 60 jaar, in feite – zodat fabrikanten van aftermarket onderdelen ruimschoots de tijd hebben gehad om vertrouwd te raken met de unieke systemen van de auto. Dat betekent dat er modificaties in overvloed zijn, waardoor eigenaars het (ooit) voorgemotoriseerde model nog meer vermogen kunnen geven. In 2014 zou de Corvette een belangrijk herontwerp ondergaan, waardoor hij uit het rijtje van aftermarket uitwerkingen verdwijnt, maar de eerste zes generaties van de auto (vooral de periode van 1984 tot 2013) werden zelden gezien zonder op z’n minst een of andere prestatieverhogende uitvoering. De eerste 30 jaar van de ‘Vette zijn immuun voor een oordeel, gezien de iconische status van de auto.

Eagle Talon

De Eagle Talon is een dwarsligger in elke zin van het woord. Niet alleen roept de naam verwarring op bij hen die niet goed vertrouwd zijn met oudere modellen (en firma’s), maar zijn esthetiek boezemt ook niet het meeste vertrouwen in als het gaat om mogelijkheden voor de aftermarket. Beter bekend als een model dat synoniem is met de Mitsubishi Eclipse, diende de Talon een korte stint binnen de autowereld van 1989, tot 1998, waar hij door verschillende bedrijven, waaronder Plymouth, van nieuwe merknamen werd voorzien. Het was echter niet allemaal slecht. De Talon (en zijn Eclipse uitloper) beschikte over een geprezen DSM (Diamond Star Motors) motor, die varieerde van een bescheiden 135 pk, natuurlijk geaspireerde editie, helemaal tot de 210 pk DOHC 2.0-liter Mitsubishi 4G63 turbo I4, die alleen in de TSi van de tweede generatie van het model te vinden was. Uiteraard maakte dit de Talon tot een hit binnen de aftermarket gemeenschap, vooral omdat de lage, instapprijs van de auto veel ruimte liet voor investeringen na de aankoop. Onnodig te zeggen dat een betrouwbare DSM motor, fabrieksturbo, en bijna onbeperkte Japanse Binnenlandse Markt (JDM) aanpassingsmogelijkheden het voertuig alles gaven wat het nodig had om op te vallen als een van de grootste tuner-vriendelijke voertuigen van zijn tijd.

Ford Escort RS Cosworth

De Ford Escort RS Cosworth is beroemd om zijn eigen redenen, maar het eens zo tamme voertuig is niet altijd de monsterlijke, gemodificeerde moloch geweest die we nu kennen. In 1992 begon de auto zijn leven als een speciale rally homologatie auto, uitgerust om de kroon te halen in het Groep A Wereld Rally Kampioenschap, met diverse op prestaties gerichte randapparatuur, rechtstreeks van de fabrieksvloer. Naast dit bekwame aanbod werd ook een consumentenversie in beperkte aantallen uitgebracht, zodat gewone bestuurders de “homologatie-special” ook voor dagelijks gebruik konden gebruiken. Omdat de auto de showroom verliet met een flink pakket circuitgerichte onderdelen, waaronder de herkenbare “walvisstaart”, een 224-pk sterke, turbogeladen 2.0-liter inline-vier motor, en een verbeterde ophanging, was het meeste werk al gedaan voor wie het platform naar een hoger niveau wilde tillen. Wat we echter niet wisten, was dat de auto aan tractie zou winnen door een overvloed aan gemakkelijk te verkrijgen onderdelen. Dankzij deze populariteit werd de Cosworth overgenomen door veel tuningbedrijven die hoopten de auto tot het uiterste te drijven, waarbij veel bouwsels regelmatig vermogens van meer dan 1.000 paardenkrachten bereikten.

Tip: koplamp spoilers online kopen bij Carstyle.nl

Ford Mustang

We kennen allemaal het verhaal van de Ford Mustang. Het is het lievelingetje van Noord-Amerika – een tijdloos, iconisch model dat sinds zijn debuut in 1964 de westerse auto-industrie heeft helpen definiëren. Net als de Corvette gaat de Mustang al generaties mee, waardoor aftermarket bedrijven meer dan genoeg tijd hebben om zich met interessante modificatieprojecten bezig te houden. Omdat het voertuig debuteerde als een prestatiegericht model dat gericht was op de jonge liefhebber, werd het meteen gebrandmerkt als een “rijders” auto, waardoor het tractie kreeg bij bedrijven die het ver voorbij de door Ford gestelde grenzen wilden duwen. In zijn beginjaren zou de pony car een substantiële aanvulling worden op vele Noord-Amerikaanse racecompetities, en ook een getuigenis van de tuning cultuur; hoewel de term toen nog op een andere manier gebruikt werd. Dit was allesbepalend voor het succes van de auto op lange termijn, en nu de vierde (en vijfde) generaties van de Mustang, aantoonbaar, zijn “meest gemodificeerde” worden, lijkt het erop dat de aftermarket cultuur het icoon niet snel zal laten uitsterven.