Veel Nederlanders importeren zelf een auto. Het is algemeen bekend dat de autoprijzen in het buitenland lager liggen, maar ook dat er meer keuze op de internationale markt is. Het kost natuurlijk veel meer tijd om een auto zelf te importeren dan als u dat laat doen. Neem er de tijd voor. Verdiep je in de gang van zaken en wees kritisch. Als uw hoofdmotief is om goedkoper uit te zijn ga dan ook na of het uiteindelijk ook echt goedkoper is. De exacte prijs zal moeilijk van te voren te bepalen zijn, maar loop op zijn minst alle bijkomende kostenposten eens over.
Netto – vs. Brutoprijs
De verkoopprijs waarmee geadverteerd wordt op een website kan heel aantrekkelijk overkomen, maar controleer altijd of het hier om de netto of brutoprijs gaat. De BTW moet u ook gewoon betalen. In Duitsland komt u dan alsnog voordeliger uit, want daar is de BTW 19% in plaats van 21%. In België is de BTW net zo hoog als in Nederland.
Transport
Er zijn twee manieren om de auto naar Nederland te transporteren. Waarschijnlijk duurder, maar gemakkelijker is de auto ophalen of laten ophalen met een auto-ambulance. Iets ingewikkelder, maar goedkoper is zelf de auto de grens over rijden. U moet dan in het desbetreffende land waar de auto verkocht wordt een exportkenteken aanvragen. In België is dat €75 euro, maar je moet ook twee ritjes naar Brussel maken om het voor elkaar te krijgen. In Duitsland kan het ter plekke geregeld worden.
Verzekering
Denk ook aan de verzekering als u de auto zelf terug rijdt naar Nederland. Dit kunt u in het buitenland doen of u vraagt van te voren een groene kaart aan bij een Nederlandse verzekeringsinstelling. Uw auto moet voor dat ene ritje op zijn minst WA-verzekerd zijn.
Bij de RDW
Een eendagskenteken om naar een RDW keuringsstation te gaan is gratis, maar voor de controle en keuring betaalt u wel. Wat u moet betalen is afhankelijk van de auto. Het tarief dat u moet betalen kunt u opzoeken op de website van de RDW. U kunt bij de RDW ook gelijk een APK-keuring laten doen, maar dat is niet altijd nodig.
Volledig BPM of rest-BPM betalen
Waarschijnlijk is uw geïmporteerde auto gebruikt en kan het zijn dat de belastingdienst hem niet als nieuw beschouwd. Daardoor hoeft u niet de volle BPM betalen, maar alleen het rest-BPM. Op dit punt kunt u goedkoper uit zijn, maar zorg er dan wel voor dat de auto niet als nieuw beschouwd kan worden. Dit betekent dat hij ouder dan 3 maanden moet zijn met meer dan 3000km op de teller. De rest-BPM is voor iedere auto verschillend en vergt wat rekenwerk. Het berekenen van de BPM kunt u – als u zich niet wil verdiepen in de vaktaal van de belastingdienst – door een bedrijf laten doen.
Kentekenplaten laten maken
Als bovenstaande stappen correct afgehandeld zijn dan krijgt u binnen 5 dagen een kentekenbewijs toegestuurd. Nu rest alleen nog de kentekenplaten te laten maken door een erkent bedrijf.