Nederlanders importeren er op los

Op het moment is het erg druk bij de RWD volgens eigen zeggen ‘[d]oor het grote aanbod van voertuigen’ [1]. Nederlanders blijken er op los te importeren, want naar de RWD gaan doet u als u een buitenlandse auto op Nederlands kenteken wil hebben. Als u de auto bij de garage of autodealer koopt dan wordt dit allemaal voor u gedaan. Als u zelf importeert moet u zelf naar de RWD en daar zijn de wachttijden momenteel erg lang.

Een auto aanschaffen in het buitenland is vele malen goedkoper, dan in Nederland. Het is dan ook logisch dat België en Duitsland de populairste landen zijn voor Nederlanders om daar een auto te kopen. Het is immers niet al te ver weg. België heeft als voordeel dat er geen taalbarrière is, maar voor het echte werk moet u in Duitsland zijn. Het autoland bij uitstek. In Duitsland worden de auto’s ook standaard luxer uitgevoerd dan in Nederland. Kortom: de plek waar droomauto’s te vinden zijn.

Juiste kenteken aanvragen

Veel Nederlanders importeren een auto uit Duitsland, maar Nederlanders zijn niet altijd op de hoogte welk kenteken ze moeten aanschaffen om de auto zelf terug te mogen rijden naar huis. De Duitse autohandelaren in de grensstreek hebben de toegenomen interesse ook opgemerkt en willen u meestal helpen aan een kenteken, maar zij zijn niet altijd op de hoogte van Nederlandse wetgeving. Het kan voorkomen dat ze u het Kurzzeit Kenteken met gele band meegeven, maar dit kenteken is alleen geldig binnen Duitsland. Let er altijd op dat u een Kurzzeit Kenteken met rode band hebt. In België is er minder verwarring over de juiste kentekenplaat, omdat een buitenlander daar alleen de exportplaat kan aanvragen.

Importpakketten op het internet

Er zijn veel bedrijven op het internet te vinden die zeggen het makkelijker voor u te willen maken. Eerst leggen ze de verwarrende situatie rondom kentekenplaten uit waardoor ze hopen u te ontmoedigen het zelf te regelen. Zij dragen daarnaast een simpele oplossing aan in de vorm van een importpakket. Als u het pakket aanschaft krijgt u – volgens hen – een Europees transportkenteken met verzekering, waarmee u zonder problemen van verkoopadres in het buitenland naar Nederland kunt rijden. Dit Europese transportkenteken bestaat echter niet in de vorm zoals zij het presenteren. Het Duitse Kurzzeit Kenteken en de Belgische plaat X zijn Europees erkende exportkentekens. Enkel en alleen met die platen mag u de Nederlandse grens over zolang u de belastingdienst daarover maar informeert.

Het importpakket dat aangeboden wordt door deze bedrijven is nep. Zij vragen een Nederlands eendagskenteken voor u aan bij het RWD en noemen dit een Europees transportkenteken. Met dit kenteken krijg je waarschijnlijk geen problemen op de Nederlandse weg, maar een eendagskenteken is strikt bedoelt om van huis naar de RWD te rijden en terug. Zorgwekkender is dat het verboden is om met dit kenteken in het buiteland te rijden en dat u onverzekerd rondrijdt. Daarnaast gooit u geld weg, want dat eendagskenteken kunt u gewoon gratis krijgen van de RWD. Deze bedrijven verkopen gebakken lucht en u loopt een groot risico.

Geraadpleegde Bronnen:

[1] https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Kentekenkeuring-bij-de-RDW.aspx